Blog

Webhosting – Waar moet je op letten?

Webhosting Waar moet je op letten

Je website valt of staat met goede webhosting. Hosting die langzaam is of om de haverklap uitvalt heeft een slechte invloed op de prestaties van je website. Hierdoor verlies je klanten en loop je omzet mis. Een goede en solide hosting is het fundament voor je website. Bespaar hier dus niet op!

Het kiezen van de juiste webhosting(partij) kan echter behoorlijk lastig zijn. Zeker als je niet in deze wereld thuis bent. Het is doorgaans een technisch geraaskal wat wel meer dan eens kopzorgen heeft veroorzaakt bij de meest ervaren website bouwer. In dit artikel neem ik je mee in welke facetten er bij webhosting komen kijken, waar je op moet letten en hoe jij de juiste hostingpartij kunt kiezen voor jouw website!

Wat is hosting?

Hosting is simpel gezegd een afgebakend stukje ruimte waar je website op draait. Iedere website draait op een server en deze server ‘host’ dus de website. En wat is een server? Zie het als een hele grote harde schijf: een opslag plek waar je bestanden op kunt plaatsen.

De kwaliteit van de server is op veel punten te meten: is de website altijd toegankelijk? Wat is de downtime van de server? Is de server goed beveiligd en betrouwbaar? Allemaal zaken die bepalen hoe solide je website over het algemeen is.

Diverse termen in webhosting-land

Wat wel eens wordt vergeten, is dat de hosting voor je website en de domeinnaam los van elkaar staan. Je kunt een domeinnaam registreren zonder er een hostingpakket aan te koppelen en een website op te plaatsen, maar je kunt niet een website bouwen of hosting koppelen zonder domeinnaam. Alles begint dus bij die domeinnaam.

Bij ieder hostingpakket heb je de mogelijkheid om één of meerdere e-mailadressen aan te maken. Het begin mag je zelf verzinnen (info@, hallo@, bert@, sandra@) en het tweede gedeelte eindigt op de domeinnaam die gekoppeld is aan dat hostingpakket (@jouwdomein.nl).

Mijn e-mailadres is bijvoorbeeld hetty@mediamora.nl. Met enkel de aanschaf van een domeinnaam (en geen hosting) kun je geen e-mailadres aanmaken. De e-mails die jij namelijk wilt versturen of ontvangen, moeten ergens worden opgeslagen: het hostingpakket.

Bij de e-mailadressen die je via je hostingpakket aanmaakt zitten vaak spamfilters. Dus ook op jouw zakelijk mailadres. Soms is de standaard filter van hostingpartijen niet voldoende en kun je gebruik maken van extra en complexere spamfilters. Echter biedt niet iedere partij geavanceerdere spamfilters aan. Zit je bij een goedkope hostingpartij, dan kun je ook niet veel verwachten op dit gebied.

FTP staat voor File Transfer Protocol. Wanneer je toegang wilt tot “de FTP van je website”, zeg je eigenlijk niets meer dan “ik wil graag bij de server van de website zodat ik bestanden rechtstreeks kan aanpassen”.

Als je via de FTP toegang aanvraagt tot je website kom je in een kleine omgeving terecht met alleen maar mapjes. Mapjes, mapjes, mapjes, met daarin alle bestanden (HTML, CSS, JS, PHP) die jouw website vormen. Vanuit hier kun je deze bestanden direct aanpassen. Dit is zowel makkelijk als gevaarlijk. Je hebt complete controle en je kunt overal bij, maar maak je een foutje in één van de bestanden? Dan is de kans groot dat je website ineens kapot is.

De meeste websites hebben een database, maar niet allemaal. Als je echter werkt met een CMS zoals WordPress, dan ontkom je er niet aan. In de database wordt namelijk alle inhoud van je website opgeslagen. Denk aan instellingen, gebruikers, producten, blogs, etc. De database bestaat uit tabellen. Allerlei tabellen die onderling met elkaar kunnen communiceren. Zie het als een soort complex Excel document met allemaal verschillende bladen.

Verwar de database echter niet met de FTP. Via de FTP kun je bij de uitstraling en functionaliteit van je website en via de database kun je bij de inhoud van je website.

De kwaliteit van een hostingpartij is vaak te meten aan wat zij doen qua back-ups. Als je hostingpartij geen automatische back-ups bij een hostingpakket aanbiedt, adviseer ik je om gauw verder te kijken naar een andere partij.

Let op de frequentie van de back-ups die zij maken (minimaal 1 per dag, meer is mooi) alsmede de tijd dat de back-ups worden bewaard. Een week is heel kort, één maand of twee maand is mooier.

DNS staat voor Domain Name System. Achter iedere domeinnaam hangt een IP-adres die gelijk staat aan het IP-adres van de hosting (er kunnen twee verschillende domeinnamen aan één hostingpakket gekoppeld worden, waardoor die twee domeinnamen hetzelfde IP-adres delen, maar dat terzijde).

Als jij een website wilt bezoeken, kijkt de DNS welk IP-adres achter deze website schuil gaat en waar de server (hosting) behorende bij de website zich bevindt, om zo de gegevens op te halen en aan jou te presenteren. Ook bij e-mail speelt de DNS een belangrijke rol.

Waar moet ik op letten bij het kiezen van een goede hosting?

Nu je weer een beetje up-to-date bent van alles wat er bij hosting komt kijken, gaan we dieper in op hetgeen waar je op moet letten bij het kiezen van de juiste hostingpartij. Er zijn een aantal dingen die je kunt overwegen:

Kan je de hostingpartij telefonisch bereiken? Stoppen ze er om 17 uur ’s middags mee of kan je nog tot 22 uur bij hen terecht? Internet gaat 24 uur per dag door en dit wordt tegenwoordig steeds meer verlangt van hostingpartijen.

Hostingpartijen bieden diverse services. Kijk bijvoorbeeld naar de automatische back-ups. Vinden deze plaats en zo ja, hoe vaak? Sommige partijen bieden ook een (gratis) verhuisservice, erg handig wanneer je weg wilt bij je huidige partij en over wilt naar een nieuwe partij.

Nog een belangrijke vraag die je jezelf moet stellen bij iedere hostingpartij: welk hostingpakket van hun kan ik het beste afnemen? Het zichtbare verschil schuilt hem in het dataverkeer en de schijfruimte. Het onzichtbare verschil schuilt hem in de snelheid. Hoe groter of duurder je hostingpakket, hoe sneller de server die erachter zit vaak is.

Dataverkeer: telkens wanneer iemand jouw website opent of een nieuwe pagina binnen je website bezoekt, wordt die pagina geladen. Dit heet dataverkeer. Als je homepage 1MB groot is en je hebt 1GB per maand aan dataverkeer, kan je homepage 1024 keer geopend worden (want 1MB past 1024 keer in 1GB). Verwacht je veel verkeer? Je hostingpakket zul je hier op moeten afstemmen. Een gemiddelde pagina op je website is vaak al wel 1 tot 3MB groot. Begint je website een beetje te lopen, dan is een hostingpakket met 10GB dataverkeer toch vaak al wel het minimaal vereiste.

Schijfruimte: dit is de ruimte op de server die je tot je beschikking hebt. Een webshop met veel afbeeldingen heeft behoorlijk wat schijfruimte nodig. En als je tot op heden nog steeds de fout maakt om afbeeldingen van 5MB naar je website te uploaden zit een webshop op een hosting met 1GB schijfruimte na minder dan 150 productafbeeldingen al helemaal vol (hier geef ik je een tip hoe je afbeeldingen netjes kunt optimaliseren). Zodra je schijfruimte vol zit kun je niets meer. Content uploaden, instellingen wijzigen, acties uitvoeren, etc. Helemaal niets. Let hier dus goed op!

Uiteraard zijn er nog veel meer zaken die van belang kunnen zijn. Kun je bijvoorbeeld meerdere e-mailadressen aanmaken? Als je een hostingpakket hebt waar je maximaal vijf e-mailadressen kunt aanmaken en je runt een bedrijf met tien werknemers die allemaal bereikbaar moeten zijn op een eigen e-mailadres, heb je een probleem.

Hetzelfde geldt voor databases. Meestal heb je aan één genoeg, maar wat als je meerdere websites laat draaien op dezelfde hosting? Dan heb je al twee of meer databases nodig. Of als je ooit een subdomein wilt aanmaken onder je hoofddomein? Dan heb je in principe ook twee domeinnamen en twee websites, dus heb je twee databases nodig. En eerlijk: het zou niet de eerste keer zijn dat ik dit meemaak bij mijn klanten dat ze van een koude kermis thuiskomen!

En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Het belangrijkste is om te kijken naar de bereikbaarheid van de hostingpartij, welke services zij verlenen en wat je krijgt bij ieder hostingpakket.

Twijfel je ergens over? Neem contact op met de betreffende hostingpartij (zo kun je meteen zien of hun hulpverlening jou bevalt of niet!). Wil je eens sparren met een onafhankelijk iemand over welke hostingpartij of welk hostingpakket geschikt voor jou zou zijn? Neem dan contact op met Mediamora!

e book dmt formule

Super gaaf dat je mijn blog hebt gelezen! Mijn naam is Hetty van der Wal, webdesigner in hart en nieren en dol op alles wat met digitale media te maken heeft. Dagelijks bouw en ontwerp ik de mooiste websites voor mijn klanten: zzp’ers en kleine bedrijven. Met mijn unieke kijk op websites en mijn eigen ontworpen succesformule, ben je verzekerd van een ijzersterke digitale thuisbasis die een spot-on weerspiegeling van jou en je business gaat zijn. Ook ben ik dol op wijn & Netflix.

Winkelwagen
Scroll naar top