Wat kost een website?

wat kost een website

“Wat kost een website?” is de beruchte vraag die potentiële klanten mij dagelijks stellen, vaak nog voor ze enige tekst en uitleg hebben gegeven over wat hun ideeën en wensen zijn voor hun toekomstige website. Afgezien van het feit dat het voor mij en ieder ander erg lastig kan zijn een goede offerte samen te stellen op basis van nul informatie, snap ik de nieuwsgierigheid en onwetendheid van de potentiële klant wel. Als ik zelf op zoek ben naar ondersteuning in iets wat buiten mijn kennis- en expertiseveld ligt, staat de vraag “wat kost dat?!” meestal ook pertinent bovenaan.

De kosten van een website kunnen enorm variëren en veel factoren zijn hier verantwoordelijk voor. Jouw wensen en eisen spelen hierin een cruciale rol, maar de kosten hangen ook af van het media- of internetbureau waar jij mee in gesprek bent. Als je immers nu een briefing of case neerlegt bij drie verschillende bedrijven dan zul je drie verschillende offertes ontvangen. Om die verschillen te begrijpen, neem ik je allereerst graag mee in waarom het ene bedrijf een hogere prijs rekent dan het andere bedrijf.

De kosten vanuit het bedrijf gezien

“Wij maken al websites vanaf €250,- euro!” zie je op internet nog wel eens voorbijrazen. Nu ga ik niet zeggen dat dit onmogelijk is, want een ZZP’er kan prima in 5 uur een WordPress template aankopen, alles installeren, een handjevol pagina’s opzetten en vullen met content. Dit is dan ook meteen wat je voor die prijs krijgt. Het is budget, het is goedkoop, het is snel en het is simpel. Voor sommige starters en kleine ondernemers werkt dit in het begin prima en zij hebben op dat punt niet meer nodig.

Heb je echter toch een aantal wensen en eisen betreft functionaliteit of design, dan zul je het bij diezelfde ZZP’er voor €250 euro niet meer gaan halen. Hou dan eerder rekening met €500 tot €1.000 euro. Naast die ZZP’er zijn er ook nog kleine bureaus die vergelijkbare werkzaamheden doen. Zij bieden ten op zichte van ZZP’ers diverse voordelen zoals meer kennis en ervaring en een groter aanbod omdat zij personeel hebben rondlopen in meerdere disciplines. Een richtlijn die je hier kunt volgen is een investering van zo’n €800 tot wellicht €2.000 euro. Grotere bureaus kunnen een range hanteren van €1.000 tot €4.000 euro voor een website, maar zij zullen starters en kleine ondernemers niet meer als doelgroep hanteren.

Het kan natuurlijk nog veel gekker. Websites kunnen immers over de toonbank gaan voor €10.000 tot €100.000 euro. In dit geval gaat het altijd om maatwerk en complexe systemen. Overheidswebsites of belangrijke instanties zoals ziekenhuizen tikken dit gewoon even af. Uiteraard niet bij je buurman om de hoek die als hobby websites maakt in de avonduurtjes, maar bij vergelijkbare en grote partijen met exclusieve kennis waar een prijskaartje aan hangt.

De kosten vanuit jou gezien

Je maakt een uitgebreide briefing, beschrijft puntsgewijs en met uiterste exactheid hoe je het graag hebben wilt en stuurt alles op naar de partijen waar je momenteel mee in gesprek bent, om vervolgens alsnog van je stoel te vallen bij het zien van de prijzen. Herkenbaar? Laten we even jouw wensen onder de loep nemen en kijken waar het mis gaat.

Een website kun je hebben om diverse redenen. In dit voorbeeld ga ik er twee onderscheiden, omdat iedere website eigenlijk altijd binnen één van deze twee categorieën valt: het online visitekaartje en de verkoopmachine. Als jouw website een online visitekaartje moet worden dan heeft de website een handjevol pagina’s, staat er leuke content op, is er een mooi design gemaakt en wellicht een contactformulier. Als jouw website een verkoopmachine moet worden dan betekent dat dat je business op deze website steunt, dat het hiermee valt of staat, dat je verkopen met je website moet genereren, dat er leads en sales gegenereerd moeten worden en dat hier veel meer tijd- en denkwerk in gaat zitten.

Internetbureaus en bedrijven moeten het proces voor het realiseren van de website afstemmen op jouw wensen. Wil je dus een online visitekaartje, dan kan het wellicht uit met 1 uur besteden aan de strategie, 4 uur aan het ontwerp, 4 uur aan de bouw en 1 uur aan andere werkzaamheden. Wil je echter een verkoopmachine creëren dan is het vastleggen en uitstippelen van de strategie al een cruciale eerste stap waar je 1 tot 2 dagen voor kunt gaan zitten. Het bouwen en ontwerpen kan weken in beslag nemen alsmede andere bijkomende en/of onvoorziene werkzaamheden.

Bedenk goed wat voor soort website je wil, een tussenweg bestaat namelijk niet. Gaat het puur om het online zijn, om gevonden te kunnen worden en om iets van jezelf te kunnen laten zien? Dan zit je goed bij het online visitekaartje. Wordt je website echter de drijfveer van je bedrijf en een keyfactor in je moneyflow, dan kom je uit op de verkoopmachine en hier hangt een prijskaartje aan. Vaak is het zo dat mensen de verkoopmachine denken te kunnen krijgen voor de prijs van een online visitekaartje. Helaas, zo werkt het echt niet. Hoe goed, exact en uitvoerig je je idee ook aanlevert bij andere bedrijven, in de ontwikkeling gaat tijd zitten.

Wat laatste regels die altijd gelden

  • Goedkoop is duurkoop. Hoe meer je betaalt, hoe beter je website qua design, techniek en gebruiksvriendelijkheid in elkaar zit. Bekijk het werk van een partij aandachtig en vraag recensies op voordat je een overeenkomst aangaat, om zo de kans uit te sluiten dat je met een bedrijf in zee gaat wat achteraf toch niet bij je past.
  • Hoe beter, mooier, sneller, professioneler en helderder de website van de partij is waarmee je overweegt in zee te gaan, hoe beter de website die zij voor je maken uit de verf kan komen. Mijn website is bijvoorbeeld naast mijn portfolio mijn oogappeltje, mijn kindje, mijn geheime wapen als mijn stukje wereld op het internet. Mijn website is MIJN verkoopmachine en heeft meer dan 100 uur aan bloed, zweet, tranen en liefde er in zitten.
  • Hoe actiever en betrokkener jij straks met jouw website aan de slag gaat, hoe beter de investering die jij gaat doen zich terug gaat betalen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *