Wat is SEO optimalisatie en hoe zet je het succesvol in?

By |2018-10-11T11:33:24+02:00maart 10th, 2018|SEO|

Wat is SEO precies? SEO, ofwel Search Engine Optimization, is het optimaliseren van websites zodat deze beter vindbaar en zichtbaar worden in de organische zoekresultaten van Google. Bij zoekmachine-optimalisatie help jij Google om de inhoud van je website beter te begrijpen, zodat Google snapt bij welke zoekopdrachten jouw website getoond moet worden. Relevantie is hierbij key. Hoe relevanter jouw website en de inhoud ervan voor een bepaalde zoekterm is, hoe groter de kans dat Google je website bij die zoekopdrachten gaat ranken.

Is het nog te volgen? Bij het SEO-optimaliseren van je website is het je doel om er voor te zorgen dat jouw webpagina aan je ideale bezoeker wordt getoond. Daarnaast wil je dat de inhoud van de pagina voldoet aan de vraag die de bezoeker heeft. Als één van deze twee voorwaarden niet goed gaat, is het tijd om je website te optimaliseren! SEO is niets meer dan het pleasen van Google en je bezoeker. Doe je dit goed? Dan zul je op lange termijn rijkelijk beloond worden. Met nadruk op lange termijn. SEO is geen one-day job. Het is een proces wat maanden in beslag kan nemen voordat je resultaten merkt. Pagina’s die correct geoptimaliseerd worden, kunnen er gemiddeld 2 tot 6 maanden over doen om een top-10 positie in Google te bereiken. Maar dit kan ook 1 of 2 jaar zijn, geheel afhankelijk van de concurrentie op de zoekwoorden en de manier hoe SEO is geïmplementeerd. Daarnaast is het mogelijk dat je website na 1 jaar misschien op pagina 14 in de zoekresultaten blijft hangen. Is er dan slecht geoptimaliseerd? Misschien, dat hoeft niet per definitie. Is er ruimte voor verbetering? Ja! SEO-optimalisatie is een trial-and-error proces. Google ranked pagina’s aan de hand van 200 verschillende factoren (een deel hiervan is bekend, een deel is geheim). Je begrijpt dat wij nooit invloed op alle 200 factoren kunnen hebben.

Wat is SEO, maar vooral, waarom wil je het inzetten?

Het kost wat tijd, maar op termijn kan SEO voor een enorme hoeveelheid traffic naar je website zorgen. Bedenk wel: deze traffic is gratis. Je hebt er nooit iets voor betaald (tenzij je SEO uitbesteedt, maar je kan hierin zelf enorm veel doen). En wanneer jouw website dagelijks wordt gevonden door nieuwe bezoekers, kun je er ook veilig vanuit gaan dat de content relevant voor hen is (weet je nog, de twee voorwaarden?). Nieuwe bezoekers = meer klanten, meer verkopen, meer bekendheid, meer conversies en ga zo maar door. En je hebt er nog steeds geen enkele tot nauwelijks een euro voor neergelegd. De reden dat Google zo succesvol is, is het feit dat ze altijd een juist antwoord geven op een vraag (of ten minste iets waarmee de persoon die zoekt verder wordt geholpen). Met behulp van SEO kun jij dus grip krijgen op dit onvoorstelbaar krachtig medium.

Vaak hoor ik mensen zeggen: “ik wil zo veel mogelijk bezoekers op mijn website”, maar hier moet toch even een nuance aangebracht worden. Wil je echt iedereen aantrekken, dus ook de mensen die niets op je website te zoeken hebben? Of wil je direct de juiste groep bezoekers aantrekken, waardoor de kans ineens veel hoger is nieuwe klanten te werven of producten te verkopen? Juist, relevantie is weer de key. Liever 100 bezoekers waar je iets aan hebt dan 1.000 bezoekers waar je niets aan hebt. Door correct gebruik van SEO zorg je ervoor dat de relevante mensen je content zullen zien.

Waaruit is SEO opgebouwd?

SEO bestaat uit meerdere onderdelen, die op hun beurt allemaal aandacht verdienen om het optimaal in te zetten. Zo zal je moeten optimaliseren op technisch gebied, maar ook op content gebied. Naast het instellen van het zoekresultaat zelf in Google (title-description, meta-description en URL), moet de inhoud van je pagina aangepast zijn volgens SEO-richtlijnen. Dit betekend simpel gezegd dat de juiste keywords op de juiste plekken en met de juiste frequentie in de tekst verwerkt moeten zijn. Maar ook een juiste URL structuur en correcte optimalisatie van je afbeeldingen is een belangrijk punt. Daarnaast heb je nog linkbuilding, het actief linkjes vergaren van andere websites naar de jouwe. Backlinks zijn voor SEO enorm belangrijk. Wil je aan de slag met competitieve zoekwoorden? Dan red je de goede posities in Google niet zonder linkbuilding. Vergeet ten slotte niet dat de snelheid van je website een belangrijke pijler is. Schone code en een snelle hostingserver helpen hier goed bij. En websites met een beveiligde verbinding (https:// in plaats van http://) krijgen ook extra duimpjes van Google! Heel veel zaken heb je dus zelf in de hand. Ook al lijkt het lastig, je kunt met de juiste aanpak een groot verschil maken.

Maar waar moet ik dan beginnen met SEO-optimalisatie?

De start van ieder optimalisatie-proces begint bij het vaststellen van de keywords waar jij op gevonden wilt worden. Verplaats je hierbij in je doelgroep. Wat zoeken zij? Wat typen ze in de zoekbalk? Waarmee willen ze geholpen worden? Op welke vraag zoeken ze antwoord? Wat is hun probleem? Vaak gaan mensen bij deze stap al de mist in. Naast het feit dat het lastig kan zijn, moet je echt logisch nadenken. Verhuur je bijvoorbeeld feestkleding, auto’s of apparaten? Gebruik dan het woord ‘huren’ in je zoekterm, dat is per slot van rekening hetgeen je klant wil doen. Iemand zal ‘feestkleding huren amsterdam’ intypen als diegene feestkleding wil huren in de regio Amsterdam, in plaats van ‘feestkleding verhuren amsterdam’. De klant is geen verhuurder, in tegenstelling tot jij. Stem zoektermen zo specifiek mogelijk af op de belangen. Keep in mind: de belangen van je klant zijn anders dan jouw belangen. Start dus altijd met een zoekwoorden-analyse. Hier zijn diverse tools voor, gratis en betaald, zoals Google Keyword Planner en KWfinder. Keywords waar je het makkelijkst op kunt ranken zijn keywords met een groot zoekvolume en weinig concurrentie. Vaak zijn deze echter lastig te vinden. Enige kennis en ervaring is vereist om een goede keus te maken. Lees je dus goed in of vraag hulp aan een professional!

Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden?

Ja, zeker! We zijn er nog niet. Naast het feit dat je webpagina idealiter 100% relevant moet zijn voor de zoeker (middels de juiste keywords) en op technisch en contentgebied geoptimaliseerd moet zijn, is kwaliteit ook iets van onschatbare waarde. Weet je nog die 200 factoren waarop Google de zoekresultaten baseert? Veel hiervan zijn kwaliteitsindicatoren. Denk hierbij aan de tijd dat je bezoeker op je webpagina spendeert, of hij überhaupt doorklikt naar een volgende pagina en of hij eventueel de pagina deelt op social media. Dit zijn allemaal pijlers die simpelweg zeggen: deze pagina was relevant voor de zoekopdracht, dus ik (Google) plaats hem hoger. En zo is SEO-optimalisatie een langdurig proces van verbeteren, verbeteren en nog meer verbeteren.

Hou ook in gedachten dat er veel vakgebieden invloed hebben op SEO:

  • Copywriting: het schrijven van kwalitatieve, begrijpbare en converterende teksten.
  • Contentmarketing: het produceren van deze content voor je website en de strategie hierachter.
  • Usability: de gebruiksvriendelijkheid van je website. Hoe makkelijker je website in gebruik is, hoe groter de kans dat bezoekers blijven hangen (duimpje voor je SEO).
  • Analyse: het analyseren van data, begrijpen, vertalen en combineren, om vervolgens optimalisaties door te voeren.
  • Psychologie: wat denken bezoekers? Waarom doen ze wat ze doen? Wat willen ze? Wat heeft invloed op ze? Hoe kan ik ze overtuigen? Hier bestaan honderden theorieën en modellen over.

Heb je ergens totaal geen verstand van? Heb je het gevoel dat je winst kan behalen op één van deze gebieden? Vraag om advies aan een online expert! Usability-designers, data-analisten en psychologen zijn volwaardige beroepen en vakgebieden en kennis hiervan kan zeker invloed hebben op je SEO-ranking. De 200 factoren in het algoritme waar Google de ranking mee bepaald moeten immers ergens op gebaseerd zijn. Zeker op de momenten dat je vastloopt op SEO gebied en het niet duidelijk is waar hem de schoen wringt moet je verder kijken dan je neus lang is en out-of-the-box denken.

Heb je antwoord gekregen op de vraag ‘wat is SEO’?

Ik hoop dat dit artikel je nieuwe inzichten heeft gegeven. Het inzetten van SEO voor je vindbaarheid en zichtbaarheid is een leuk, leerzaam maar vooral lang proces. Daarentegen zal het op lange termijn zeer duurzame traffic opleveren.

Heb je nog vragen over wat SEO is of de inzet hiervan? Neem contact met mij op of stel de vraag hieronder in de comments! Bekijk ook mijn online marketing aanbod om te zien wat Mediamora voor je kan betekenen op SEO-gebied.

About the Author:

Ik ben Hetty, het creatieve brein achter Mediamora. Ik ben designer & online marketeer met een passie voor mooie ontwerpen, interessante cijfers en verder vrijwel alles wat zich online afspeelt. Mijn kennis en expertise deel ik graag, zodat ik deze online wereld voor jou een stukje leuker en makkelijker kan maken. Ik hou van warme thee & Netflix, 's nachts kun je mij wakker maken voor kipnuggets en ik heb de intense drang om op straat iedere hond die ik tegen kom te knuffelen.

Leave A Comment