Hoe start ik met Mailchimp?

By |2019-03-14T16:53:33+02:00maart 14th, 2019|Mailchimp|

Vaak krijg ik de vraag van klanten hoe ze met Mailchimp moeten starten of hoe deze e-mail marketing tool precies werkt. Reden genoeg voor het schrijven van dit informatieve artikel waarin ik je meeneem door alle basics van Mailchimp! Na het lezen van deze blog snap je hoe Mailchimp werkt en heb je het fundament gelegd voor jouw e-mail marketing strategie.

#1 – Account aanmaken

Vermoedelijk heb je al een account, dan kun je deze stap in principe overslaan. Het aanmeldproces is desalniettemin heel simpel: aanmelden, e-mailadres bevestigen en een aantal eenvoudige vragen invullen. Dit kunnen zowel vragen over je eigen business zijn als wat simpele enquête vragen van Mailchimp over je ervaringen. Na dit aanmeldproces kunnen er nog wat stappen verschijnen die Mailchimp je graag wil laten doen, waaronder je eerste e-mail designen of je social media koppelen. Hier kun je indien gewenst echter ook vlot doorheen; overal staat de optie “I’ll do this later.” waarmee je de stap kunt skippen. Handig! Binnen enkele minuten heb je een ready-to-go Mailchimp account.

#2 – Het start met een lijst

Om potentiële klanten zich in te laten schrijven op jouw nieuwsbrief ben je een lijst nodig. De abonnees komen op deze lijst te staan en aan deze lijst hangen een reeks instellingen. Aan elke lijst koppel je ook een inschrijfformulier op je website. Je kunt meerdere lijsten hebben (‘Weggever #1’ en ‘Weggever #2’). Zo kun je gemakkelijk aan de naam van de lijst herkennen welke soort klanten / abonnees er in de lijst zitten en welke soort e-mails je naar de lijst moet verzenden.

Als je een nieuw account hebt aangemaakt in Mailchimp start je automatisch met een nieuwe lijst die dezelfde naam heeft als jouw bedrijfsnaam. Je kunt deze lijst ook verwijderen en / of een nieuwe lijst aanmaken.

starten met mailchimp

#3 – Instellingen van je lijst

Zodra je je lijst hebt geopend zie je een overzicht van je abonnees plus een nieuw, horizontaal menu met een aantal opties. We beginnen bij het laatste kopje, ‘Settings’, waar je een nieuw dropdown menu zult zien.

handleiding mailchimp

List name and defaults

Hier kun je de naam van je lijst aanpassen, e-mail instellingen configureren en een handjevol andere zaken. Vink ‘Enable double opt-in’ aan onder het kopje Form settings. Dit is niet verplicht volgens de AVG verordening, zoals veel mensen denken, maar helpt wel het voorkomen van spam e-mailadressen op je Mailchimp lijst. Ook kun je door middel van een dubbele opt-in je e-mail funnel beter naar je eigen smaak inrichten. ReCAPTCHA en GDPR fields hoef je niet aan te vinken. De vinkjes onder Campaign defaults kun je eveneens onaangevinkt laten. Noteer wel een goede ‘Default From name’ en ‘Default From e-mailadress’. Meestal staat dit al automatisch ingevuld. Bij het opmaken van nieuwe e-mailcampagnes kun je dit altijd wijzigen, maar het handigste is wanneer je het hier in de basis correct noteert. Ten slotte vind ik het zelf handig om mijn eigen e-mailadres onder ‘Summary’ in te vullen bij het kopje New subscriber notifications. Iedere dag ontvang ik dan een e-mail met een overzicht van welke mensen zich die dag hebben ingeschreven op mijn lijst. Ideaal om de groei van je lijst in het oog te houden.

aan de slag met mailchimp

Publicity settings

In dit onderdeel vind je twee instellingen terug waar je in feite niets mee hoeft te doen.

List fields and *|MERGE|* tags

Op deze pagina vind je de formuliervelden van het inschrijfformulier die bij de lijst hoort. Mijn advies is om deze velden zo beperkt mogelijk te houden, dat vergroot de kans dat iemand zich zal inschrijven op je Mailchimp lijst. Verwijder dus adres, telefoonnummer, verjaardag en andere formuliervelden, indien die er staan. Overweeg de volgende velden:

  • E-mailadres (verplicht, je moet immers het e-mailadres hebben om iemand te mailen)
  • Voornaam (niet verplicht, maar wel heel erg handig om abonnees persoonlijk te kunnen aanspreken)
  • Achternaam (niet verplicht, ook veel minder toegevoegde waarde dan de voornaam, dus hier ben je vrij in)

De ideale indeling zou er zo uitzien, waarbij achternaam dus zelfs nog kan worden weggelaten:

leren werken met mailchimp

Required email footer content

Hier vind je je contact- en adresgegevens terug. Zorg er voor dat dit allemaal correct staat inclusief je website URL helemaal onderaan de pagina. Benoem ook de reden waarom mensen zich hebben ingeschreven op deze lijst die je nu aan het bewerken bent. Misschien omdat ze zich ooit hebben aangemeld voor je e-book of je training?

Google Analytics on archive and list pages

Geen verplichting, maar een kleine moeite met leuke voordeeltjes. Als je hier je Google Analytics UA code (Google Analytics tracking ID zoals het hier genoemd wordt) invult, dan kun je statistieken over je verstuurde e-mail campagnes terugvinden in je Google Analytics omgeving.

#4 – Implementatie op je website

Nu we klaar zijn met de basics van de lijst, gaan we het inschrijfformulier die bij deze lijst hoort implementeren op je website. Heb je je website door Mediamora laten bouwen? Dan heb ik dit deel al voor je geregeld. In het onderdeel ‘Embedded forms’ onder het kopje ‘Signup forms’ zie je de embed code die ik heb geïmplementeerd op jouw website.

mailchimp training

Wil of moet je het inschrijfformulier zelf nog implementeren op je website? Let er dan goed op of je het hokje ‘Disable all JavaScript’ aan- of uitgevinkt hebt. Als je deze aanvinkt heb je meer vrijheid in het customizen van het inschrijfproces dat je nieuwe abonnees zullen doorlopen.

email marketing automation mailchimp

Is het implementeren van de embed code op je website te lastig voor je omdat je niets snapt van de code? Dan zijn er ook WordPress plugins die uitkomst bieden, bijvoorbeeld Mailchimp for WordPress. Deze plugins vereisen het opgeven van de API key uit jouw Mailchimp account, zodat jouw gegevens in Mailchimp kunnen worden ingeladen in WordPress en andersom. Je kunt een unieke API key aanmaken bij je accountgegevens, deze vind je rechtsbovenin. Onder het kopje ‘Extras’ vind je vervolgens ‘API keys’ waar je eenvoudig een API key kunt genereren.

mailchimp nieuwsbrief versturen

#5 – Het inschrijfproces vormgeven

Nadat we de instellingen van de lijst geconfigureerd hebben en het bijbehorende inschrijfformulier hebben geïmplementeerd op de website, gaan we het inschrijfproces vormgeven. Je hebt hierin twee keuzes: 1) je houdt het eenvoudig en gebruikt Mailchimp’s standaard inschrijfhulpmiddelen of 2) je besteedt er iets meer aandacht aan en creëert een geheel custom en branded inschrijftraject in je eigen huisstijl & smaak. In het onderdeel Form builder onder het kopje Signup forms verrichten we alle instellingen.

mailchimp instellen tutorial

Het inschrijftraject zal als volgt lopen en heeft de volgende kenmerken:

  1. Mensen vullen hun gegevens in binnen het inschrijfformulier op je website en klikken op inschrijven.
  2. Mensen worden doorgestuurd naar het onderdeel Signup thank you page. Dit is een webpagina van Mailchimp die je beperkt kunt vormgeven. De functie hiervan is simpelweg mensen te laten weten dat ze hun e-mail inbox moeten checken voor de bevestigingslink om zich definitief op jouw lijst in te schrijven. Je hebt hier echter ook de mogelijkheid om een URL in te voeren: dit kan een pagina binnen jouw website zijn waarop jij geheel in je eigen stijl hetzelfde verkondigt: bedankt voor inschrijven & check je mailbox! Je bezoekers op dit punt binnen je eigen website houden heeft veel voordelen. Naast het feit dat het inschrijfproces geheel in jouw eigen stijl wordt weergegeven, biedt deze extra pagina op jouw website ook ruimte voor andere content: denk aan blogs of podcasts. Maar ook cross sell en upsell mogelijkheden.
  3. Na het zien van deze melding, op Mailchimp’s webpagina of op jouw website, gaan de mensen naar hun inbox. Het mailtje wat zij zullen ontvangen is het Opt-in confirmation email (dit is dus de dubbele opt-in). Pas de inhoud en stijl hiervan aan naar eigen smaak.
  4. Na het klikken op de bevestigingslink in voorgaande e-mail worden de mensen doorgestuurd naar Confirmation thank you page. De insteek hiervan is hetzelfde als de Signup thank you page. Je kunt de webpagina van Mailchimp gebruiken en de informatie en stijl aanpassen naar wens, maar mijn advies is om hier een tweede pagina binnen je website voor aan te maken en mensen dus na het bevestigen van hun inschrijving op jouw lijst naar jouw website door te sturen. Bedank men hier uitgebreid, biedt extra opties, extra mogelijkheden, extra freebies misschien? Goh, ik vindt het zo tof dat je je hebt ingeschreven hiervoor, maar misschien is dit ook wel iets voor je? Omdat deze pagina zich op jouw website bevindt, kun je hier ook een inschrijfformulier plaatsen van een andere lijst. Op die manier creëer je binnen het inschrijfproces een nieuw / extra funnel om bezoekers nog meer aan je te binden en nog meer waarde te geven. Dit is de laatste stap en na deze stap is inschrijving definitief en heb je dus een nieuwe abonnee op je Mailchimp lijst.

Note: het inschrijfproces van mijn WordPress Bijbel is een goed voorbeeld van bovenstaande zaken. Hierin zie je exact voorgaande punten terug komen. Voel je vrij om de WordPress Bijbel aan te vragen en bestudeer het inschrijfproces eens goed (als bonus krijg je dan ook het e-book, leuk!).

beginnen met mailchimp

#6 – Je eerste automation opzetten

Je bent nu in feite klaar. Alle configuraties staan goed, je formulier is functioneel en mensen kunnen zich inschrijven. Als mensen zich echter hebben ingeschreven op je lijst omdat ze bijvoorbeeld een e-book willen ontvangen, dan zal die nog wel even verstuurd moeten worden. Dit doen we in een zogenoemde automation; een e-mail waarvan we willen dat die automatisch naar abonnees binnen je lijst wordt verstuurd.

Onder het menukopje Campaigns binnen Mailchimp maak je een nieuwe campagne aan. Kies voor een e-mail campagne.

Vervolgens kies je Automated en krijg je al wat suggesties van Mailchimp. In dit geval is Welcome new subscribers een prima keus.

starten mailchimp uitleg

Vervolgens kies je een geschikte campagne naam en selecteer je de lijst waarvoor je zojuist alle verschillende zaken hebt ingesteld. Maak de campagne naam relevant, bijvoorbeeld ‘verzending e-book *titel*’.

mailchimp handleiding beginners

Hierna beland je in het scherm waar je je automation inhoudelijk kunt opzetten. Het eerste mailtje staat er al in en je ziet dat de trigger op ‘1 day after subscriber join your list’ staat. Deze gaan we aanpassen naar immediately, je wilt je nieuwe abonnee immers direct het e-book sturen waar hij of zij zich voor heeft ingeschreven. De andere zaken zoals Schedule: every day, all day staan al goed.

mailchimp leren

Met de button Design Email kun je de inhoud van je mail aanpassen. Denk hierbij aan de titel, de preview text en de afzender naam.

stappenplan mailchimp nieuwsbrieven

Vervolgens kun je kiezen uit een stramien van een e-mail template, een pre-styled e-mail template, je bestaande templates of een template bouwen vanaf scratch. Hier kun je je creativiteit los laten (en ook uren van je kostbare tijd aan spenderen). Voor nu blijven we even bij de essentie: jouw e-book (of eerder een link naar jouw e-book) moet in deze mail komen. Plak deze link achter een knop die goed opvalt. De vlotste werkwijze hierin is het e-book te uploaden naar jouw mediabibliotheek in WordPress. Je e-book staat dan gehost op je WordPress omgeving en je kunt de bijbehorende URL zo achter de knop plakken. Easy-peasy!

mailchimp ontdekken

Dit waren de belangrijkste stappen en acties. Finetune zelf waar gewenst, klik nog een paar keer op next, update of save en you’re ready to go! Je automation met link erin naar je e-book wordt geactiveerd en elke nieuwe abonnee die zich inschrijft op je lijst zal het e-book ontvangen.

Loop je toch nog ergens tegenaan, is iets niet helemaal duidelijk of heb je andere, prangende vragen? Stuur ze gerust naar hetty@mediamora.nl, dan help ik je verder!

About the Author:

Ik ben Hetty, het creatieve brein achter Mediamora. Ik ben designer & online marketeer met een passie voor mooie ontwerpen, interessante cijfers en verder vrijwel alles wat zich online afspeelt. Mijn kennis en expertise deel ik graag, zodat ik deze online wereld voor jou een stukje leuker en makkelijker kan maken. Ik hou van warme thee & Netflix, 's nachts kun je mij wakker maken voor kipnuggets en ik heb de intense drang om op straat iedere hond die ik tegen kom te knuffelen.

Leave A Comment