Blog

Hoe maak je een website succesvol?

Hoe maak je een website succesvol

Iedere ondernemer die een website heeft wil één ding: een succesvolle website die klanten en daarmee omzet oplevert. Maar wat is succesvol? Hoe meten we dat? De ondernemers die ik spreek, veelal vrouwelijke ondernemers, zijn gevoelig voor mooi design. Ze bestempelen hun website al gauw als succesvol als hij er mooi uitziet.

Succes gaat echter verder dan een mooi kleurtje en fancy lettertype. Door de jaren heen weet ik heel goed waar een succesvolle website aan moet voldoen. Een succesvolle website bevat naast een mooi design namelijk ook een goede basis voor de marketing en techniek.

In deze blog vertel ik je daarom graag waar een succesvolle website aan moet voldoen. Een succesvolle website focust zich namelijk op zowel design, marketing als techniek. Ik ga je hierbij 5 praktische tips geven die zich focussen op deze drie gebieden en die jij makkelijk zelf kan toepassen:

Een succesvolle website...

Een website is succesvol als hij lekker werkt. En in die zin is functionaliteit (en daarmee techniek) belangrijker dan design. Ik weet het, dat is moeilijk te verteren voor sommige mensen. Maar design mag nooit de functionaliteit binnen een website in de weg staan.

Ook al wil het oog ook wat; zorg dat je website lekker werkt. Zorg dat het soepel loopt en voorkom fouten die de ervaring van jouw bezoekers hinderen. Dubbelcheck dus altijd technische koppelingen op je website, bijvoorbeeld linkjes achter buttons of de werking van formulieren.

Jouw websitebezoeker zou op plek 1 moeten staan. Je wilt immers door middel van je website inspelen op de emoties en het gedrag van je bezoekers. Je wilt bijvoorbeeld dat ze contact opnemen, dat ze hun gegevens achter laten, dat ze iets kopen of dat ze zich ergens voor inschrijven.

Een succesvolle website is user-centered. De bezoeker staat centraal. Maar de website gaat over mijn bedrijf? Maar ik wil graag mezelf en mijn dienst in de schijnwerpers zetten! Helaas, zo werkt het niet. Iemand kijkt op jouw website rond omdat diegene wil onderzoeken wat hij of zij aan jou heeft. Hij of zij staat dus centraal. Niet jij.

Een website met een heldere boodschap is aantrekkelijk (en een ‘mooie’ website gaat dus veel verder dan de kleurtjes). Hoewel we vaak niet alle teksten op een website lezen, is het niet minder belangrijk om jouw boodschap goed over te brengen. Die boodschap kan namelijk het verschil maken. Het verschil tussen wel of geen lead, wel of geen sale, wel of geen extra klant. Sterke copywriting is dus van essentieel belang. En ook dit gaat weer hand in hand met het design van de website. Want je kunt nog zo’n sterke tekst hebben, maar als het visueel niet mooi is opgemaakt, gaat alsnog niemand het lezen.

De gebruikerservaring is vaak allesbepalend voor het succes van een website. Door design, marketing en techniek naadloos met elkaar te verweven creëer je de beste user experience. Altijd handig wanneer je dus het een en ander weet over goede usability. De literatuur bevat duizenden boeken over usability. Als iemand die al sinds haar 8e interesse heeft in websites heb ik al aardig wat van deze literatuur verslonden. Eén van de bekendere is toch wel Don’t Make Me Think van Steve Krug. De titel zegt eigenlijk al genoeg en geeft de essentie weer: laat je bezoekers niet nadenken over dingen. Als men moet nadenken is de website ingewikkeld en daarmee beïnvloedt het dus direct het succes ervan.

Dit is waarschijnlijk de belangrijkste. Of in ieder geval, degene waar het jou om gaat. Conversie. Dat is namelijk hetgeen wat je wil. Conversie betekent klanten en omzet. Een succesvolle websites levert dus conversies op. En dit kan van alles zijn. Een conversie is simpelweg iets wat jij wilt dat gebeurd. Meestal is dat dus iets verkopen of een bezoeker die gebruik maakt van het contactformulier. Maar het kan ook video weergaves zijn of het bekijken van een specifieke pagina op je website. Dat is helemaal aan jou!

Het is belangrijk om conversies te meten. Mits je in ieder geval hier iets mee wilt doen. In Google Analytics is het bijvoorbeeld mogelijk om op diverse manieren conversies te meten. Maar je kunt het ook op gevoel doen; minimaal 3 nieuwe aanvragen per week via je contactformulier binnen krijgen. Je zult het dan alleen handmatig moeten bijhouden.

Iedere website kan succesvol worden

Bij een succesvolle website komt nogal wat kijken. En uiteraard is deze lijst nog langer niet klaar. Maar het geeft je een goed beeld van de basisvoorwaarden voor een succesvolle website. Wil je meer weten of extra informatie? Misschien is mijn e-book over de DMT Formule wel iets voor jou! In dit e-book behandel ik alle componenten die jouw website écht succesvol maken zodat jij daadwerkelijk meer klanten en omzet uit je website zult halen!

e book dmt formule

Super gaaf dat je mijn blog hebt gelezen! Mijn naam is Hetty van der Wal, webdesigner in hart en nieren en dol op alles wat met digitale media te maken heeft. Dagelijks bouw en ontwerp ik de mooiste websites voor mijn klanten: zzp’ers en kleine bedrijven. Met mijn unieke kijk op websites en mijn eigen ontworpen succesformule, ben je verzekerd van een ijzersterke digitale thuisbasis die een spot-on weerspiegeling van jou en je business gaat zijn. Ook ben ik dol op wijn & Netflix.

Winkelwagen
Scroll naar top