[Gastblog] 4 tips om toch aan marketing te blijven doen

tips om aan marketing te blijven doen

Het is zondag middag, je slaat je agenda open om alvast te kijken wat je aankomende week te wachten staat. Het is altijd zo een dubbel moment. Je ziet veel roze strepen in je agenda waarmee je jouw directe uren ge-highlight hebt. Fijn, want dat levert lekker wat financiële rust op. Tegelijkertijd vraag je jezelf af hoe je het deze week weer rond moet brijen om naast je werk ook nog die afspraak met je zus in je agenda te frotten. Je hebt jullie thee moment nu al 2 keer verschoven. Een 3ekeer zal ze niet leuk gaan vinden.

 Je wikt en weegt je afspraken af en besluit om wat indirecte uren te schrappen. Dan maar even geen marketing deze week en die blog met nieuwsbrief, die kan ook wel een weekje overslaan. In deze blog pleit business coach Ilza Keeman ervoor om altijd AAN je bedrijf te blijven werken, ook als je het al heel druk hebt. Ze geeft je 4 tips om je te inspireren toch je marketing te blijven doen.

De marketing kraan dichtdraaien

Veel ondernemers die vinden dat ze voldoende klanten hebben, een fijne winst naar hun eigen rekening over kunnen maken en een volle agenda hebben besluiten vroeg of laat om minder tijd AAN hun bedrijf te besteden. Het allereerste wat sneuvelt zijn vaak de social media berichten, blog artikelen en netwerkbijeenkomsten. Niet verstandig, want 1x overslaan wordt 2x en voor je het weet heb je al een halfjaar geen netwerkbijeenkomst meer bijgewoond óf ben je al een heel kwartaal onzichtbaar. Met deze beslissing draai je als het ware je marketingkraan dicht.

Lege agenda

Nu denk je wellicht, dat is geen probleem want ik heb genoeg klanten. En ondanks dat dit nu zo is geeft dit geen garantie voor de toekomst. Ik ben net als jij geen waarzegger, maar ik kan ik je een ding garanderen: Als jij de marketing kraan dicht draait, word je agenda heel langzaam maar zeker leger en leger. Na een tijdje krabt je je op je hoofd en vraagt ja af hoe dit nu komt. Totdat je een berichtje krijgt van een volhardende potnetiele klant met de vraag of je bedrijf nog wel bestaat… Oeps!

Opnieuw het wiel aandraaien

Je hebt weer wat tijd in je agenda nu de drukte afneemt en besluit op dat moment je marketing weer op te pakken. Je logt in op je Facebookaccount en ziet tot je schrik dat er tientallen likes weg zijn. Je reactiesnelheid wordt omschreven als langzaam en de laatste foto’s die je ziet zijn zelfs nog van je oude kantoorruimte. Je denkt nog dat je dit in een middagje wel hebt opgelost. Je plaatst wat nieuwe foto’s, zet een berichtje en een nieuwe advertentie aan en hoppa, daar komen de klanten weer. Well…Dream on. Ik kan het je op een briefje geven; als je marketing zo verslapt is at je agenda leegstroomt dan heeft het tijd nodig om je marketingmachine weer op gang te brengen. Voordat koude leads tot aankoop overgaan zit vaak wel een aantal weken. Ze moeten je eerst kennen, leuk vinden en vertrouwen om iets bij je te kopen.

Spijt

Had je nu maar regelmatig iets aan marketing gedaan, ondanks dat je het druk had. Dan had je nu geen gat in je agenda gehad en was de groei van je bedrijf niet gestagneerd. Een dure maar waardevolle les; Je besluit direct nooit meer je marketing stil te leggen.

Nu nog even zoeken hoe je jouw marketing kan blijven doen zodra de boel weer aangetrokken is. Wat voor plan kan je nu maken om er straks voor te zorgen dat je ondanks de drukte toch door kunt gaan?

1. Frequentie verlagen

Bij drukte is het prima om niet 3x per dag een berichtje op social media te zetten. Verlaag dit naar een haalbare frequentie waarvan je weet dat het vol te houden is. Kies er bijvoorbeeld voor om 1 blog per week te maken en deze in delen te knippen voor je social mediaberichtjes. Of besluit dat je 2x per week een achter de schermen foto plaatst.

2. Uitbesteden voorbereiden

Je kan ook nu alvast opzoek gaan naar een freelancer aan wie je jouw marketing langzaam over kan dragen. Zodra het druk wordt schuif je wat meer taken door waardoor je marketing door blijft gaan en het jou minder tijd kost.

3. Hergebruiken van content

Content kan je prima hergebruiken. Zowel hele posts als weggevers kan je prima na een tijdje weer inzetten. Wanneer je iets plaatst ziet nooit iedereen het. Plus het kan best zijn dat iemand nu geen tijd heeft of het probleem wat je aankaart nog niet ervaart. Wanneer je later weer eens eenzelfde post plaatst heeft diezelfde persoon misschien wel tijd, of last van het probleem wat je benoemt.

4. Samenvoegen van werkzaamheden

Ga contentbatchen! Het is makkelijker om in 1x 3 op elkaar lijkende tekstjes te maken met 3 verschillende foto’s dan dat je dit verspreid over 3 dagen. Dan moet je weer bedenken wat het onderwerp precies was en welke tekst je al had gemaakt. Werk met blokken voor een effectievere tijdsbesteding.

Door blijven gaan

Wat je ook besluit te doen, hoe je jouw marketing ook indeelt. Zorg ervoor dat je het (met je team) bij kan houden zodat je ook in drukke tijden zichtbaar blijft en klanten aantrekt. Je kan beter een pijpleiding of een goede doorverwijzing geven dan na een periode je agenda langzaam leeg te zien lopen.

Dit gastblog is geschreven door Ilza Keeman, business coach voor te drukke ondernemers. Kijk voor meer Booming Business in balans tips op haar blog.

ilza keeman

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *