Blog

Hoe optimaliseer ik mijn blogpost voor zoekmachines?

Hoe optimaliseer ik mijn blogpost voor zoekmachines

Bloggen is een uitstekende manier om aan de SEO van je website te werken. Je moet zo’n blogpost dan wel eerst optimaliseren, maar een breed scala aan artikelen op je website vormen een goede basis voor je vindbaarheid, je autoriteit, de kwaliteit van je website en daarom je SEO! Tijd om te gaan schrijven dus.

Je hebt een idee, een onderwerp, een richting, wellicht al een stukje tekst of misschien een heel artikel klaar liggen. Maar hoe optimaliseer je deze blog nou voor zoekmachines zodat hij gaat ranken en de voordelen gaat opleveren? In dit stappenplan neem ik je mee door het proces, van het kiezen van de juiste zoektermen tot het correct implementeren van jouw blog! Ofwel: hoe maak je je blog SEO proof?

Stap 1: Bepaal de belangrijkste zoekterm of zoektermen combinatie

Om te beginnen bepaal je de belangrijkste zoekterm van je artikel. Meestal is dit een combinatie van twee of drie woorden, maar het kan ook één woord zijn. Deze combinatie vat je artikel dus samen en weerspiegelt de essentie of het doel van je blog. In dit artikel geef ik jou een stappenplan en handvaten om jouw blog te optimaliseren voor zoekmachines zodat je blog gaat ranken en beter vindbaar wordt. De focus in deze blog is dus heel simpel en concreet samen te vatten: “blog optimaliseren” of “blog optimaliseren voor zoekmachines”.

Stap 2: Een kleine keyword research

De volgende stap is het kijken of er daadwerkelijk wel wordt gezocht op jouw belangrijkste zoekterm uit de vorige stap. Het heeft namelijk geen zin om te schrijven over iets waar niet op wordt gezocht. Hier bestaan verschillende online tools voor. Eén van mijn favoriete is Ubersuggest. Deze tool heeft een gratis versie die prima werkt voor kleinschalig gebruik. Iedere 24 uur kun je drie verschillende keyword searches doen. Het is niet veel, maar het kan je enige goede input geven. Als je bijvoorbeeld een blog aan het schrijven bent over caloriearme recepten, is het verstandig deze zoekterm eens nader onder de loep te nemen. Als ik op caloriearme recepten zoek, krijg ik onderstaande resultaten:

  • caloriearme recepten | gemiddeld 1.231 hits per maand
  • koolhydraatarme recepten | gemiddeld 22.147 hits per maand

Het is beide exact hetzelfde, maar de term koolhydraat wordt beduidend meer gebruikt dan calorie. In zo’n geval is het verstandig om voor koolhydraat te kiezen omdat meer mensen op die term zoeken. Tegelijkertijd denkt jouw concurrent hetzelfde, want die is immers ook niet op z’n achterhoofd gevallen. Daarom adviseer ik beide termen in je artikel te verwerken. Op die manier creëer je een gevarieerd woordenaanbod in je blog, wat niet alleen prettig leest voor mensen maar ook wordt gewaardeerd door Google omdat je met synoniemen werkt. Valt het je op hoe ik de termen blog en artikel als synoniemen hebt gebruikt in de twee voorgaande zinnen? Je las er waarschijnlijk heel soepel doorheen en dat is de bedoeling!

 

ubersuggest resultaten lijst

 

Stap 3: Verwerk de zoektermen in je blog

De volgende stap is het verwerken van de zoektermen uit de vorige stap. Je kunt dus op basis van voorgaande zoektermen een nieuw artikel schrijven, maar je kunt ook een bestaand artikel verbeteren met deze zoektermen. It’s up to you! Belangrijk is dus dat je een artikel van hoge waarde schrijft, dat de belangrijkste zoektermen er tussen de 2% tot 5% in voorkomen en dat je met synoniemen werkt.

Vergeet daarnaast niet het feit dat enkelvoudsvormen en meervoudsvormen van de zoektermen als één worden gezien en dus meetellen voor die 2% tot 5%. Ook synoniemen worden in bepaalde mate meegerekend, jouw blogpost kan immers op plek één ranken in Google bij twee compleet verschillende zoekterm combinaties. Staar je echter niet blind op die procentuele indicatie maar pak gewoon je toetsenbord erbij en een goede kop koffie of thee. De beste tekst is een tekst die fijn leest en veel waarde biedt aan de lezer.

Stap 4: Tijd voor de details

H1 heading

Nu je de tekst voor je blog klaar hebt moeten we nog een aantal details uitwerken. Zo is de titel voor je blog een heel belangrijk onderdeel. Je moet je belangrijkste zoekterm hierin verwerken. Niet enkel omdat dan duidelijk is waar je blog over gaat, maar ook zodat Google de essentie begrijpt. De titel van je blog staat tussen H1 headings, <h1> en </h1>. Werk je met WordPress, dan is dit doorgaans de titel die je bovenaan bij het aanmaken van een nieuw bericht invult. Op basis van die titel maakt WordPress automatisch een bijpassende URL voor je. Als je dus je artikel (ik schrijf ze meestal eerst uit in Word) in WordPress plakt om vervolgens de koppen en alinea’s netjes op te maken, dan hoef je in je artikel zelf enkel met H2 headings en eventueel H3 headings te werken (want twee maal een H1 heading mag niet).

h1 heading en url

URL

Intussen pakken we meteen de URL even mee die WordPress automatisch genereert op basis van je blogtitel. WordPress zou voor dit artikel adviseren: www.mediamora.nl/hoe-optimaliseer-ik-mijn-blogpost-voor-zoekmachines/. Veel te lang. Nergens voor nodig. Hou hier ook de vuistregel aan: verwerk de belangrijkste zoekterm. Een mooie URL zou zijn: www.mediamora.nl/blogs-optimaliseren-zoekmachines/ of www.mediamora.nl/optimaliseren-blogs-voor-zoekmachines/. WordPress maakt dus altijd automatisch een URL aan wat heel handig is, maar check hem nog wel even na.

Aantrekkelijke titel

Nu je de belangrijkste zoekterm hebt verwerkt in zowel de H1 heading als de bijbehorende URL van je artikel, moeten we nog even een korte blik werpen op de titel ofwel H1 heading. Naast het feit dat hier de belangrijkste zoekterm in moet staan, wil je dat de bezoeker juist verleidt wordt om er op te klikken. Dit kan door de titel in een vraagvorm te veranderen of door cijfers aan de titel toe te voegen (“In 5 stappen je blogpost optimaliseren voor zoekmachines”).

H2 en H3 headings

En hoe zit het dan met alle andere koppen in je tekst? Die plaats je in H2 headings terwijl je hier ook af en toe de belangrijkste zoekterm in verwerkt. Vuistregels: je hoeft niet in elke H2 heading je belangrijkste zoekterm te verwerken (want meestal krijg je dan een onnatuurlijke tekst of hele vreemde kopjes die niet aansluiten bij de inhoud van de alinea’s), maar je mag wel synoniemen van je zoektermen in H2 headings verwerken. Gebruik je een H2 heading zonder een zoekterm erin? Dan is er ook geen man over boord. Waar gebruik je dan de H3 heading? Meestal gebruik ik die niet, omdat de artikelen die ik schrijf geen alinea’s hebben die weer ondergeschikt zijn aan voorgaande alinea’s. Uiteraard kan dit wel eens voorkomen. Intussen zal bij sommigen de vraag opborrelen waar de koppen H4, H5 en H6 dan voor dienen. Tenzij je een soort groot en belangrijk wetenschappelijk artikel hebt die net zo dik is als de Van Dale, zul je die koppen in de praktijk nooit gebruiken.

Interne en externe links

Ga nu eens door je artikel heen en lees alles na. Zijn er bijvoorbeeld kleine stukjes tekst die over iets gaan waar je eerder over hebt geschreven? Overweeg dan een link toe te voegen naar dat betreffende artikel. Kijk ook of je vanuit andere artikelen op je website naar je huidige artikel kunt linken. Je creëert hiermee niet alleen de kans dat bezoekers langer op je website blijven doordat ze naar andere content navigeren, maar Google gaat de structuur tussen artikelen ook beter begrijpen waardoor de blogs een boost krijgen. Ten slotte loont het nog om één of twee externe links aan je artikel toe te voegen, zoals ik eerder in deze blog naar Ubersuggest linkte. Google waardeert het enorm wanneer jij content biedt die heel transparant is. Door mijn gulle actie waarbij ik een link plaats naar een externe website die hoog aangeschreven staat, beloont Google mij tegelijkertijd ook weer. Let wel op: bij het plaatsen van een externe link moet je er altijd voor zorgen dat de website achter de link zich in een nieuw tabblad opent. Jouw artikel staat dan immers nog open in een ander tabblad. Opent een externe link zich in hetzelfde tabblad, dan ben je je bezoeker zo goed als kwijt.

Afbeeldingen

Ten slotte moet je de afbeelding die je aan je blog toevoegt nog optimaliseren als je de beste resultaten wilt bereiken. Voor het optimaliseren van afbeeldingen zijn de drie onderstaande factoren van belang. Wil je mijn exacte werkwijze zien? Lees dan dit artikel over het optimaliseren van afbeeldingen voor je WordPress website!

  • Geef de afbeelding een goede bestandsnaam (denk aan je zoektermen, ’blogposts-optimaliseren.jpg’ en niet ‘img023.jpg’)
  • Resize de afbeeldingen naar de ware grootte zoals ze op je website verschijnen (meestal niet breder dan 1000px) en comprimeer de afbeelding (100kb-200kb is acceptabel, lager is top).
  • Upload de afbeelding naar WordPress en geef de afbeelding een alt-tag (een perfecte plek voor je belangrijkste zoekterm combinatie, bijvoorbeeld blogpost optimaliseren voor zoekmachines). WordPress geeft afbeeldingen automatisch een titel mee op basis van de bestandsnaam. Deze titel verwijder ik altijd omdat hij meestal geen toegevoegde waarde levert.

Blogcategorie

Als laatste moet je je blog nog in de juiste categorie op je website hangen (mits je met categorieën werkt). Google hecht waarde aan een goed opgebouwde structuur, zowel op basis van de URL als van de interne linkstructuur. Al je blogs laten hangen in de categorie ‘uncategorized’ is dus niet aan te raden.

Stap 5: De laatste SEO optimalisaties

Na het optimaliseren van je artikel, moeten we het zoekresultaat dat hierbij hoort nog mooi en effectief vormgeven. Voor de WordPress gebruikers onder ons hebben we daar de plugin Yoast SEO voor. Je kunt zowel voor pagina’s en berichten (blogs) in WordPress het zoekresultaat instellen en je zult onderstaande screenshot dus op elke pagina en blog tegenkomen.

yoast seo blog ingevuld

Bij het instellen van je zoekresultaat in Google zijn er een aantal dingen waar je rekening mee moet houden:

  • SEO titel (blauwe tekst): het eerste wat mensen lezen, moet dus de aandacht trekken, vasthouden en mensen verleiden om op de link te klikken. Zorg ervoor dat de balk groen blijft, dan zit je op een juiste lengte. Verwerk je belangrijkste zoekterm in de SEO titel.
  • Meta-description (zwarte tekst): het tweede wat mensen lezen, na de SEO titel. Gebruik dit om de gebruiker extra de informeren over wat er op de achterliggende pagina staat en tevens extra te motiveren. Dat men een meta-description leest komt waarschijnlijk omdat de titel men aansprak, maar men nog niet overtuigd was om er op te klikken. Ga bij je zelf maar eens na hoe je te werk gaat als je iets in Google zoekt en let op de details. Verwerk tevens je belangrijkste zoekterm of zoektermen in de meta-description en zorg dat de balk groen is.
  • Slug (groene tekst): dit is de URL van je pagina die WordPress automatisch voor je genereert of die jij aangepast hebt. Meestal hoef je hier niets mee te doen, maar check wel of hij goed is: kort, bondig, straight-to-the-point en met de juiste zoekterm.

***Insider tip: Om de SEO-titel Extra Opvallend te maken geef ik Belangrijke Woorden vaak een Hoofdletter mee zodat mijn Link op de Zoekresultaten Pagina van Google meer Opvalt. Onthoud immers Goed: hoe meer Mensen op mijn Link Klikken, hoe Relevanter mijn Blog of Pagina waarschijnlijk is en hoe Hoger hij gaat Ranken in Google.

Blogs optimaliseren voor zoekmachines: even samenvatten

Zo, dat was heel wat informatie en inmiddels zijn we toch weer bijna 2.000 woorden verder. Daarom som ik hieronder even kort en bondig op wat we hebben behandeld. Gebruik dit als een actiepunten lijst en als een checklist, zodat je zeker weten niets vergeet!

  • Bepaal je belangrijkste zoekterm.
  • Doe een klein onderzoekje met KWFinder.
  • Verwerk de zoektermen in je blog, hou een zoekterm dichtheid van 2% tot 5% aan en speel vooral veel met synoniemen en andere vormen.
  • Optimaliseer de H1 heading van je blog, maak hem aantrekkelijk met de zoekterm erin.
  • Zorg voor een goede URL, kort en bondig met de zoekterm erin.
  • Verdeel je alinea’s onder de juiste H2 headings en eventueel H3 headings.
  • Check of je intern kunt linken naar jouw blog of naar een andere blog op je website en zorg indien mogelijk voor een leuke externe link om je artikel kracht te geven.
  • Optimaliseer de afbeeldingen in je blog volgens de richtlijnen.
  • Hang je blog onder de juiste categorie of categorieën.
  • Stel je zoekresultaat in Google in (bijvoorbeeld m.b.v. Yoast SEO), schrijf een aantrekkelijke en activerende titel, zorg voor een korte en bondige slug en overtuig de lezer verder in de meta-description. En uiteraard: zoektermen verwerken!
e book dmt formule

Super gaaf dat je mijn blog hebt gelezen! Mijn naam is Hetty van der Wal, webdesigner in hart en nieren en dol op alles wat met digitale media te maken heeft. Dagelijks bouw en ontwerp ik de mooiste websites voor mijn klanten: zzp’ers en kleine bedrijven. Met mijn unieke kijk op websites en mijn eigen ontworpen succesformule, ben je verzekerd van een ijzersterke digitale thuisbasis die een spot-on weerspiegeling van jou en je business gaat zijn. Ook ben ik dol op wijn & Netflix.

Winkelwagen
Scroll naar top