fbpx
tips voor het maken van de ultieme gratis weggever

BLOG

5 tips voor het maken van de ultieme gratis weggever

De gratis weggevers vliegen je tegenwoordig om de oren. Ik durf te wedden als jij 1 minuut door je Instagram stories swiped, dat je al zeker 3 uitnodigingen hebt ontvangen om een gratis weggever te downloaden bij één van je collega-ondernemers. Iedereen die ook maar iets doet met (online) ondernemen, lijkt tegenwoordig gebruik te maken van een gratis weggever.

Maar hoe zorg je er voor dat jouw gratis weggever opvalt tussen alle andere downloadbare dingetjes op het internet? Worden mensen niet een beetje weggever-moe? Ik bedoel, ik weet zeker dat je het maar al te goed herkent: je ziet iets interessants voorbijkomen wat je gratis kunt downloaden, je laat je e-mailadres er voor achter, je download de weggever en bladert er snel door, je bent ietwat lichtelijk teleurgesteld en je denkt ‘ja, dit wist ik eigenlijk ook wel’ en je laat de weggever links liggen, je ontvangt elke dag nog e-mails met dezelfde inhoud als die van de weggever, je hebt er eigenlijk niks aan, het prikkelt je niet, je schrijft je uit voor de mailing en je bent niets opgeschoten, het heeft je alleen maar tijd gekost.

Een gratis weggever die niet gratis zou moeten zijn

Herkenbare situatie? Veel mensen zetten een weggever niet op de juiste manier in. In voorgaande geschetste situatie kan ik al zeker 10 oorzaken aanwijzen die er voor zorgen dat je weggever niet aanslaat, of dat je hem niet op de juiste manier inzet. En dat is zonde. Want die weggever had juist toch dat gave, slimme musthave item moeten zijn dat jouw bedrijf meer bekendheid en meer klanten zou opleveren? Wel. Je bent op de juiste plek belandt. In deze blog deel ik 5 tips met je die er voor zullen zorgen dat jouw gratis weggever een ultieme weggever gaat worden waar je potentiële klanten niet meer omheen kunnen!

#1: Een gratis weggever moet origineel en waardevol zijn

Veel weggevers hebben een beetje een “dertien-in-een-dozijn-karakter”. Het is het allemaal net niet. Het is niet écht waardevol. Niet écht origineel. Veel e-books die ik in het verleden heb gedownload hadden geen echte meerwaarde. De content die erin stond, had ook in een social media post op Instagram of Facebook kunnen staan. Of van die typische “X tips om aantrekkelijke social media berichten te schrijven” of “X manieren om klanten te werven”.

Ga je daar je e-mailadres voor achterlaten, in de zeer aanwezige wetenschap dat je na het downloaden van de gratis weggever bestookt gaat worden met e-mails en een follow-up aanbod? Ik bedoel, die simpele tips deelt je collega-ondernemer dagelijks op zijn of haar social media profiel. Helemaal gratis. Niet eens in ruil voor een e-mailadres. Zelfs in deze blog deel ik “X tips om een ultieme gratis weggever te maken”. Vraag ik om je e-mailadres? Nee.

Als je tegenwoordig nog wilt opvallen met je gratis weggever, zorg er dan voor dat deze echt origineel is. Geef het een naam die prikkelt en nieuwsgierig maakt. Mijn e-book over De DMT Formule voor websites is bijvoorbeeld een weerspiegeling van mijn eigen gedachtengoed over websites. Ik kon er van maken: X tips voor een succesvolle website, maar dat spreekt niemand aan. Nee. Je moet De DMT Formule toepassen op je website. Dan pas ga je echt scoren! De naam is uniek & origineel: door mijzelf bedacht. En het maakt mensen nieuwsgierig (“Wat is dat eigenlijk, die formule?”). Bovendien is het veel te omvangrijk en veel te waardevol om in een blog te proppen. Of een social media post. Nee. Die DMT Formule, die moet je echt downloaden!

ebook dmt

#2: Een gratis weggever moet aansluiten op je aanbod

Denk goed na over het doel van je gratis weggever. Wil je er echt een betaald aanbod aan koppelen? Of is het vervolgaanbod ook gratis? Moeten er klanten uit komen, of is het meer voor naamsbekendheid? Het is goed om na te denken over dit soort zaken, omdat het je kan helpen bij het bepalen waar jouw gratis weggever over moet gaan (naast het feit dat hij origineel en waardevol moet zijn!).

Maak de weggever trouwens ook persoonlijk. Voor de meeste mensen die dit zullen lezen geldt dat jouw hoofd het gezicht van je bedrijf is. Of beter gezegd dat jij je bedrijf bent. Je bent min of meer je aanbod. Dus zorg er voor dat je ook net zo goed je weggever bent. Daarnaast geldt: hoe beter alles op elkaar aansluit en hoe relevanter alles voor elkaar is, hoe hoger de conversie zal zijn.

En op dit punt begin je al een beetje in funnel-land te komen. Die gratis weggever is leuk, maar er komt nog iets achter aan. Je moet immers de verbinding nog met je potentiële klant aangaan om van die weggever-downloaders ook echt betalende-klanten te maken.

Vaak wordt er in de gratis weggever al een voorproefje gegeven van wat de persoon die de weggever heeft gedownload nog kan verwachten. Aan het eind van de weggever wordt bijvoorbeeld de verwijzing gemaakt naar een gratis gesprek of een gratis sessie. Of er wordt een verwijzing gemaakt naar een goedkope training of goedkope cursus. Het is goed om mensen te laten zien wat jij voor hen kunt betekenen naast de gratis weggever. Hou het wel klein en behapbaar. Vrijwel de meeste mensen die de weggever downloaden kennen jou nog niet zo goed. Dus no way dat jouw digitale kassa gaat rinkelen als je de stap maakt van gratis weggever naar duurste product of duurste traject. Dat is simpelweg vaak een no go.

#3: De ultieme gratis weggever heeft goede follow-up mails

Wees niet bang om mensen follow-up mailtjes te sturen nadat zij jouw gratis weggever hebben aangevraagd. Ik heb in de vorige tip al een beetje laten doorschemeren dat die follow-up mailtjes heel belangrijk zijn voor de conversie en het succes van je gratis weggever. Het is leuk als je weggever honderden keren is gedownload. Maar als niemand uiteindelijk iets van je koopt, dan hebben we een beetje dezelfde situatie als 1000 volgers hebben op social media die geen interactie met je aangaan. We’ve all been there, right?

Daarom is het zo enorm belangrijk dat je weggever aansluit op je aanbod. Maar hoe doe je dit? Hoe zorg je er voor dat de follow-up mailtjes waardevol zijn? En niet in de prullenbak van de ontvangers belandden?

Allereerst zorg je er voor dat je met de juiste frequentie een follow-up mail stuurt. En hoe vaak dat is, is per situatie weer verschillend. Ik hou zelf gemiddeld 3 dagen aan. Dus iedere drie dagen ontvangt iemand een nieuwe mail nadat ze mijn e-book hebben gedownload. Maar het kan ook maar zo zijn dat voor jou 1 of 2 dagen goed werkt. Ga op je gevoel af en kijk wat prettig kan zijn. Wil je alles eruit halen wat erin zit? Ga dan A/B testen. Kost je moeite, kost je tijd, maar is wel het antwoord op je vraag. In een goede A/B test zou je bovenaan in je funnel een splitsing maken, 50% van de mensen volgt pad A en 50% van de mensen volgt pad B. In dit geval stuur je binnen pad A om de dag mensen een mail, binnen pad B om de twee of drie dagen. Verder is alles identiek qua inhoud en aanbod. Als je dan eenmaal genoeg mensen door je funnel hebt laten lopen (ik zou in dit geval toch minimaal 100 á 200 mensen aanraden), kun je in de statistieken terugvinden of pad A meer uitschrijvers had dan pad B. En welk pad bijvoorbeeld meer conversies heeft opgeleverd. Hoe meer mensen uiteindelijk de test doorlopen, hoe betrouwbaarder je resultaat.

Ik heb zelf alleen een hekel aan A/B testen ;-) Duurt me te lang. Dus ik heb het gewoon op drie dagen gehouden.

Zorg er verder ook voor dat de mails waardevol zijn. Misschien nog wel waardevoller dan de gratis weggever. En ja, die moest écht al méga waardevol zijn. Maar Hetty, geef ik dan zo niet veel te veel waarde weg? Nee hoor, wees maar niet bang. Ik kan je wel “X redenen geven waarom je niet bang moet zijn te veel waarde weg te geven” (ik zal er een blog en social media post over schrijven, je hoeft daarvoor niet je e-mailadres achter te laten), maar de bottomline: je wilt het vertrouwen van je potentiële klant winnen. Je moet hen laten zien dat jij degene bent die zij uiteindelijk zoeken. Deel je kennis en geef jezelf die expertstatus.

Bovendien helpt het ook mee om er voor zorgen dat de potentiële klant uitkijkt naar je volgende mail. Als je mails echt een aanvulling zijn op je weggever, wil de ontvanger zich er helemaal niet voor uitschrijven. Ga je een gratis weggever maken, denk hier dan van te voren over na hoe je dit het beste kunt aanpakken. Neem bijvoorbeeld mijn e-book over de Musthave Plugins voor WordPress. Hierin laat ik een hele lijst zien van mijn favoriete plugins, super waardevol. In de mailtjes die daarop volgen, licht ik sommige plugins verder toe en vertel ik mensen hoe ze deze plugins het beste kunnen instellen en inzetten. Een hele waardevolle aanvulling op het e-book dus. En als je dat als ontvanger eenmaal door hebt, reken maar dat ze niet eens peinzen over die uitschrijfknop.

#4: Je ultieme weggever heeft de ultieme landingspagina

Eventjes nog een stap terug. Bij elke ultieme weggever hoort namelijk ook een super slim ingerichte landingspagina. Want om die honderden downloads te realiseren zodat je lekker kunt A/B testen, moet je je weggever “beschikbaar stellen”. Doorgaans doe je dit op een aparte pagina op je eigen website, die je speciaal voor de weggever hebt ingericht. Bij het opzetten van zo’n landingspagina komt veel kijken. Maar het belangrijkste: zorg voor goede teksten, zorg voor goed beeldmateriaal, zorg voor inschrijfformulieren en zorg voor genoeg call to actions.

Schrijf de pagina zo, dat men er niet omheen kan. Dat men het e-mailadres achter wíl laten. Dat men niet kan wachten om je weggever te mogen ontvangen.

Ben je lekker bezig? Denk er dan ook meteen over na wat voor kansen er liggen op de bedankpagina van je gratis weggever. Komt daar enkel een dankwoordje? Of ga je dit ook slim aanpakken? Wat je tegenwoordig veel ziet is dat er op bedankpagina’s (niet alleen van gratis weggevers, maar van allerlei soorten diensten en producten) een tijdelijk aanbod wordt gedaan. Psychologisch werkt dit vaak heel goed bij mensen. Door bijvoorbeeld een training of cursus (die relevant is aan de gratis weggever, dat dan weer wel) tijdelijk met korting aan te bieden, creëer je een soort urgentie bij de lezer. Het aanbod is immers maar tijdelijk beschikbaar, dus ze ‘moeten nu haast wel een keus maken’ als ze iets willen of lichtelijke interesse hebben.

Mijn persoonlijke tip: zorg er voor dat dit tijdelijk aanbod ook echt tijdelijk is. Benoem het bijvoorbeeld expliciet en zorg er voor dat de bedankpagina na X aantal uur of na 1 maal bezoeken, niet meer opnieuw te bezoeken is door iemand. Hoe sterker én echter jij de urgentie bij de ander kan creëren, hoe effectiever de aanpak en uitkomst.

Maargoed, we dwalen een beetje af want plots zit ik te schrijven over slimme marketingtechnieken. Terwijl ik het juist even wou houden bij die gratis weggever op de best mogelijke manier inzetten ;-).

#5: De beste weggever is gewoon mooi

Tot slot: om de beste weggever te creëren wil je dat deze gewoon mooi is. Lekker voor de hand liggend, maar besteedt hier serieus aandacht aan. Hoe mooier je hem op kan maken, hoe specialer het weer gaat voelen voor mensen die de weggever lezen.

Is het een e-book, zorg dan dat je deze aan laat sluiten op je huisstijl. Zo leren mensen je nog beter kennen (of eigenlijk herkennen) en raken mensen eerder vertrouwd met je. Een PDF document van wat witte A4’tjes met tekst is nou niet bepaald aantrekkelijk. Gemiste kans!

Gelukkig zijn er heel veel tools om je weggevers mooi op te maken. Ik zou zelf als voormalig grafisch vormgever al snel uitwijken naar Adobe InDesign, maar Canva is waarschijnlijk your best friend in deze. Dan is het zo gepiept!

Heb je echter een videoserie als gratis weggever? Zorg dan dat je video’s aansluiten op je branding. Denk bijvoorbeeld aan je eigen kleding of het decor. Allemaal dingen die bepalend zijn voor de waarde van je weggever.

Realiseer je immers dat hoe mooier, waardevoller en geweldiger je dit gratis product maakt, hoe meer mensen gaan verwachten van je betaalde aanbod. Oké, misschien leg je de lat voor jezelf op dat punt dan erg hoog, maar doe wel je best! Met uiterste precisie en zorg kun je iets prachtigs neerzetten.

Wil je nog meer tips of eens van gedachten wisselen over een ultieme gratis weggever voor jouw bedrijf? Neem contact op of mail me rechtstreeks op hetty@mediamora.nl!

gratis e-book

de dmt formule

Vraag hier jouw gratis exemplaar van de DMT Formule aan! Mijn persoonlijke succesformule voor iedere website. Dus ook die van jou! Ik onthul al mijn geheimen met je en geef je een kijkje in de keuken van een gedreven professional.

Scroll naar top