Deze 5 soorten Instagram hashtags moet je gebruiken!

By |2018-08-23T15:37:17+02:00februari 10th, 2018|Instagram|

Hashtag-onderzoek. Het leukste onderdeel van je social media strategie of het allervervelendste klusje? De meningen hierover liggen ver uiteen. Je kunt natuurlijk zo maar wat random en populaire hashtags selecteren, alles klakkeloos kopiëren van je concurrent en bij elke post hetzelfde groepje hashtags er opnieuw onder plaatsen. Maar jij en ik weten inmiddels beide dat je hiermee niet alles eruit zult halen wat erin zit! Waarschijnlijk benut je in zulke gevallen zelfs minder dan de helft van de potentiële kracht van hashtags. In dit artikel behandel ik daarom 5 verschillende soorten hashtags. Als je vanaf nu van elke soort hashtag een handjevol aan iedere nieuwe post toevoegt, creëer je een evenwichtige en sterke marketingstrategie die je aanzienlijk dichter bij jouw doelen zal brengen!

Deze 5 soorten Instagram hashtags gaan we behandelen:

  • High density hashtags
  • Low density hashtags
  • Generic hashtags
  • Community hashtags
  • Custom hashtags

High density hashtags

High density hashtags, ofwel hashtags met een grootte dichtheid, zijn simpelweg de meest gebruikte Instagram hashtags. Zo is #love de populairste hashtag op Instagram, met op het moment van schrijven 1,2 miljard posts. Maar #fashion en #beautiful doen het ook goed, met ruim een half miljard posts. Wil je deze hashtags gebruiken? Liever niet. Op het moment dat jij je post online gooit met de hashtag #fashion omdat het over jouw kledingwinkel gaat, is door het vele gebruik van de hashtag jouw foto al zo ver naar onderen geduwd in de zoekresultaten, niemand zal je meer vinden! Zonde. Daar had je een veel effectievere hashtag voor kunnen plaatsen. Wat is dan wel een goede high density hashtag? Uiteraard verschilt dit heel erg per branche. Een richtlijn die je kunt volgen is 1-10 miljoen posts onder een Engelse hashtag en 500.000+ onder een Nederlandse. Dit zijn dus veel gebruikte hashtags waar veel op gezocht wordt. Op die manier kun je je content aan veel mensen laten zien en likes scoren die je engagement boosten! We kennen namelijk het algoritme: hoe meer engagement je post krijgt vlak na het plaatsen, hoe belangrijker Instagram jouw post zal aanmerken en deze dus hoger in de timeline van je volgers zal laten verschijnen. Zijn de likes die je krijgt door middel van de high density hashtags van potentiele volgers of klanten? De Engelse waarschijnlijk niet, de Nederlandse misschien wel. Dit hangt vooral van je markt af.

Hashtag resultaten op Instagram  hashtag suggesties in Instagram

Low density hashtags

Je kunt al raden wat low density hashtags zijn, hashtags met een lage dichtheid. Ook hier kun je als richtlijn nemen dat alles onder de 500.000 posts een low density hashtag is. Ik wil echter nogmaals benadrukken dat dit niet alleen van je niche afhangt, maar ook van het land. Ter vergelijking: een Engelse hashtag gebruikt door Engels-sprekenden (lees: gebruikt door nagenoeg de hele wereld) met een grootte van 1 miljoen is een lachertje. Maar een Nederlandse hashtag met 1 miljoen resultaten is toch wel een behoorlijk veel gebruikte hashtag.  Het is daarom van belang dat je eerst een onderzoek gaat doen naar alle hashtags binnen jouw branche en hoe deze gebruikt worden, om ze op die manier optimaal te kunnen benutten! Back to the hashtags: wil je deze gebruiken? Ja! Deze hashtags zijn minder competitief en daarom zullen je posts langer geshowd worden in te zoekresultaten. Daarbij is het bij deze hashtags ook makkelijker om in de top 9 van de resultatenpagina te komen. Daarnaast zijn deze hashtags vaak al specifieker en is de kans dus groter dat degene die jou vindt op deze hashtag beter binnen jouw doelgroep past!

Generic hashtags

Generieke hashtags vallen gedeeltelijk samen met high density hashtags. Veel generieke hashtags zijn erg algemeen (zoals #love, #fashion, #beautiful) en zeggen bovendien ook niet veel over de foto die je plaatst. Je kunt echter wel variaties hier op zoeken. Neem bijvoorbeeld de hashtag #art, omdat je een foto plaatst van je schilderwerk of je taartbakkunsten. Wil je weten hoeveel resultaten er onder #art gerangschikt staan? Driehonderdmiljoen. Een enorm generieke en algemene hashtag. Zie je je kersverse en met veel zorg in elkaar geknutselde post al verzuipen in alle #art resultaten? Een alternatief hiervoor zou #artisan kunnen zijn. Letterlijk vertaald betekend dit ambachtsman. Jouw schilderwerk of taartbakkunst is namelijk ook een soort ambacht! #artisan heeft 2,7 miljoen posts. Dat is al een aardiger cijfertje, niet? Onder deze hashtag komen gelukkig niet iedere seconde honderden posts erbij, maar wel iedere minuut een stuk of 10! Het is dus nog steeds een vrij generieke en algemeen gebruikte hashtag. Het is voelen en aftasten welke high density hashtags en generieke hashtags jou extra exposure en engagement kunnen opleveren.

Community hashtags

Community hashtags hebben te maken met je niche. Onderzoek goed welke dit zijn en welke je kunt gebruiken, omdat de exposure en volgers die je door deze hashtags krijgt zeer waardevol kunnen zijn. Mensen die geïnteresseerd zijn in dezelfde soort community als jij, zullen je content eerder liken en erop reageren, wellicht zelfs jou volgen! Neem bijvoorbeeld de community hashtags #mommyblogger (1,6 miljoen posts) en #bloggermom (200.000 posts). Beide betekenen hetzelfde, maar het aantal resultaten ligt ver uiteen. Je kunt zelfs #blogmom hier nog aan toevoegen, die heeft maar 30.000 resultaten. Wanneer je deze hashtag aan je lijst toevoegt, dan zal je bij deze hashtag een aanzienlijke tijd bovenaan in de zoekresultaten blijven staan. Dit verhoogt je exposure gedurende een langere tijd bij mensen die een hele specifieke zelfde interesse hebben als jij. En dat is nou waardevol! Het nadeel is alleen dat er waarschijnlijk minder op gezocht wordt. Daarom is een mix van verschillende soorten hashtags beter dan je enkel focussen op grootte of kleine hashtags. Wat kunnen goede community hashtags in Nederland zijn? Je kunt hier haast ook weer onderscheid maken in high en low density, maar een richtlijn die je kunt volgen is 10.000 tot 300.000 posts. Het is echter verstandig om binnen de getallen af te wisselen qua grootte.

Overzichtspagina marketingagency hashtag

Custom hashtags

Custom hashtags zijn hashtags die jij zelf hebt bedacht. Denk bijvoorbeeld aan een hashtag voor je slogan of je bedrijfsnaam. Het kan echter ook een hashtag voor een (foto)wedstrijd zijn. Door deze unieke hashtag leven in te blazen en te tonen aan je volgers, kun je hen uitnodigen deze ook te gebruiken. Zo kun jij alle posts monitoren van andere mensen die deze hashtag gebruiken. Handig om bij te houden wie er bijvoorbeeld mee doet aan je wedstrijd. Bovendien is dit een stukje free publicity, helemaal voor jou alleen! De volgers van jouw volgers die mee doen krijgen deze custom hashtags namelijk ook te zien. Stel er doen 10 volgers mee met jouw wedstrijd en al deze mensen hebben op hun beurt ook weer gemiddeld 200 volgers. Dat zijn 2.000 mensen die jouw unieke custom hashtag zien en het verhaal erachter! Check van te voren wel of deze hashtag al dan niet in gebruik is, om verwarring te voorkomen.

In een notendop

Het is dus belangrijk om altijd een gevarieerde set aan hashtags onder je foto’s te plaatsen. Pak populaire hashtags (niet té populair!) om je foto veel engagement te geven en hopelijk extra likes te scoren. Voeg daarnaast ook minder populaire hashtags aan je foto’s toe die zijn afgestemd op je niche, zodat je je echte doelgroep kunt aantrekken. Op die manier zet je jezelf langer in de spotlight bij mensen die dezelfde interesses als jij hebben. Hieruit zal nog waardevollere engagement komen, wat jou zeker zal helpen bij de groei van je Instagram account. En uiteraard kun je gaan spelen en experimenteren met custom hashtags. Hou verder in gedachten bij het selecteren van hashtags, dat ze ten allen tijde relevant zijn voor jou, voor je foto, voor je volgers en potentiële volgers! Op deze manier zullen hashtags een waardevolle toevoeging aan je content zijn en zal je merken dat jouw Instagram account de boost krijgt die het verdient en waar jij tevens zo hard voor werkt!

About the Author:

Ik ben Hetty, het creatieve brein achter Mediamora. Ik ben designer & online marketeer met een passie voor mooie ontwerpen, interessante cijfers en verder vrijwel alles wat zich online afspeelt. Mijn kennis en expertise deel ik graag, zodat ik deze online wereld voor jou een stukje leuker en makkelijker kan maken. Ik hou van warme thee & Netflix, 's nachts kun je mij wakker maken voor kipnuggets en ik heb de intense drang om op straat iedere hond die ik tegen kom te knuffelen.

4 Comments

  1. Emma februari 16, 2018 at 9:55 am - Reply

    Heel interessant artikel over de hashtags! Ik ga ze bij mijn volgende post zeker in mijn achterhoofd houden!

    • Hetty februari 20, 2018 at 7:55 am - Reply

      Hoi Emma, fijn om te horen dat je er iets aan hebt. Succes met het vinden van de hashtags die voor jou werken!

  2. Miranda baars februari 20, 2018 at 7:35 am - Reply

    Leuk en interessant artikel. Heb ik zeker wat aan. Dank je.

    • Hetty februari 20, 2018 at 7:57 am - Reply

      Hi Miranda, daar doe ik het voor! Succes met het laten groeien van je Instagram account!

Leave A Comment